Introducerea în școli a studiului noțiunilor de prim ajutor este de multă vreme susținută în țara noastră, pentru că importanța este esențială.
Este un lucru de care țările europene sunt de multă vreme convinse, de vreme ce în școli există cursuri periodice de prim ajutor. Sunt situații la școală în care cei mici trebuie să știe cum să procedeze să-și ajute colegii aflați într-o suferință medicală sau urgență.
Primul ajutor este un instrument important pentru a răspunde rapid în caz de accidente și a gestiona prompt și eficient diversele tipuri de leziuni și situații până la sosirea ajutorului specializat. Primul ajutor în școli este deosebit de util, deoarece copiii suferă adesea mici accidente care pot avea nevoie de îngrijire rapidă pentru a preveni escaladarea lucrurilor. Fie că este vorba de o leziune ușoară sau ceva mai grav, cum ar fi de exemplu o fractură, prevenirea complicațiilor suplimentare este esențială.
Este cât se poate de firesc ca cei care solicită insistent introducerea în școli a studiului acordării primului ajutor să fie asociațiile de părinți. O dată pentru că în acest fel și-ar ști copiii mai în siguranță, atâta vreme cât se va putea interveni imediat în caz de accidentare. Mai ales că încă există destule unități de învățământ care nu dispun de cabinet medical propriu, deservit de personal sanitar.
Introducerea acestui obiect de studiu ar aduce și alte beneficii, la care la prima vedere nici nu ne gândim. Un copil care învață la școală să excute diverse manevre de prim ajutor, în diverse situații, este și un foarte bun vector de transmitere a acestor informații. Acasă, în familie, el va fi bucuros și mândru să le explice și adulților ceea ce a învățat, va practica pentru a exemplifica, și în acest fel va „preda”, la rândul lui, noțiuni de foarte mare importanță.
Chiar dacă solicitările privind introducerea noțiunilor de prim ajutor ca obiect de studiu vin atât de la părinți cât și de la profesioniștii din sănătate, decizia aparține în ultimă instanță Ministerului Educației.
Cele mai importante lucruri pe care un copil ar trebui să le știe sunt:
– tehnicile de resuscitare cardio-respiratorie (a căror bună cunoaștere salvează vieți la modul propriu);
– măsurile de urgență în cazuri de crize convulsive;
– înecul cu alimente sau corpi străini;
– oprirea sângerărilor nazale;
– intervenția în caz de fractură;
– noțiunile de bază pentru cazurile de arsuri sau electrocutare.
Despre cursuri de prim ajutor în școli se vorbește în țara noastră înca din anul 2014. Am ajuns însă în 2022 și ele încă nu fac parte din curricula școlară. Acolo unde au avut loc lecții deschise, cu demonstrații de acordare a primului ajutor, acestea au fost posibile prin bunăvoința voluntarilor Crucii Roșii Române. Deși instituția își dorește la fel de mult ca părinții și profesioniștii din sănătate ca aceste cursuri să aibă loc în toate școlile din România, din păcate nu dispune de un număr atât de mare de voluntari încât să asigure întregul necesar, la nivel național. Cursurile de prim ajutor nu pot fi doar teoretice, ele trebuie obligatoriu completate cu demonstrații practice.
Ultima dată când a fost propusă introducerea studiul materiei „Cursuri de prim ajutor” în Legea Educației, ca disciplină obligatorie, a fost în anul 2017. La acel moment, iniţiatorii propunerii legislative precizau că astfel de cursuri de prim ajutor trebuie să ajungă la fel de cunoscute precum alfabetul sau tabla înmulţirii. Din păcate, propunerea nu s-a materializat încă. Ce avem în acest moment în școli este un curs opțional de Educație pentru Sănătate, și în cadrul lui un modul de prim ajutor. Fiind opțional, la acest curs s-a constatat în anii precedenți au participat doar 7% din elevii din România, un procent care este infim.